رویداد علمی دانشآموزی
محور پژوهش
این محور به دنبال توانمندسازی دانش آموزان در زمینه طراحی و انجام یک پروژه پژوهشی برای پاسخ به سوالات فردی و اجتماعی و حل مسائل اطراف خود با استفاده از فرآیند و توالی منطقی روش علمی پژوهشی، به منظور کسب شایستگی لازم برای خودارزیابی و خودشکوفایی است، به طوری که دانش آموزان بتوانند خودشان مسائل علمی را کار قرار داده و کسب تجربه نمایند. هدف اصلی از انجام پروژه های دانش آموزی در جشنواره نوجوان خوارزمی، کسب مهارت های پژوهشی متناسب با دوره های سنی دانش آموزان دوره اول متوسطه نظیره: "مسئله یابی، مشاهده کردن، جمع آوری اطلاعات، هدف نویسی، شناسایی روش و ابزار در جمع آوری اطلاعات، بهرهگیری از منابع، ساخت ابزار مصاحبه، تجزیه و تحلیل، تدوین گزارش، توانایی ارائه نتایج و ارائه پیشنهاد پژوهشی" است. در این راستا ضمن توجه به انجام پروژههای کتابخانهای و میدانی، ضروری است در انجام یک طرح پژوهشی، دانش آموز نقش اصلی را داشته باشد.
محور قرآن و معارف اسلامی
این محور به دنبال توانمندسازی دانش آموزان در زمینه درک معنای عبارات ساده و پرکاربرد آیات قرآن کریم و تعبیر، تامل و بصیرت در سه حوزه اعتقادات، اخلاق و احکام به منظور بروز رفتار مبتنی بر حکمت و معرفت از خود، برای ساماندهی زندگی فردی و اجتماعی بر محور بندگی ذات احدیت و بر اساس تفکر، مطالعه و پژوهش در ارتباط با طبیعت، مشاهده گیاهان و مطالعه محل زندگی موجودات زنده است به طوری که دانش آموزان عزیز بتوانند ضمن شناخت دین به عنوان راهنمای عمل و برنامه زندگی خود، در مسیر شناخت فکورانه، ایمان آگاهانه و عمل آزادی قرار گرفت. با تقویت پرورش تفکر و تعقل و حکمت، سوالات و مسائل اعتقادی، فقهی و حکمی خود را مورد کندوکاو قرار داده، زمینه تعالی خود را فراهم نمایند. در این محور آثار دانش آموزان در تمام مراحل مدرسهای، منطقهای، ناحیهای، شهرستانی و استانی به صورت گروه 2 نفره، مطابق گامهای زیر تولید و پس از داوری (غیرحضوری) اثر برگزیده به همراه مستندات مربوط، به مرحله بعد ارسال میشود.
محور زبان و ادبیات فارسی
در این محور دانش آموزان با تمرکز بر درس (نگارش و فارسی) در تمامی مراحل اجرای جشنواره مطابق گامهای زیر فعالیت خواهند نمود و پس از ارزیابی حضوری اسامی برگزیدگان به همراه مستندات مرتبط به مراحل بعدی معرفی و ارسال میشود.
گام 1: تصویر خوانی یا حکایت خوانی
در این گام دانشآموزان باید عنوان جزئیات و پیام تصویر یا حکایت را در بخش (تصویر خوانی) در برگهی انشا بنویسند. ناظران به انتخاب خویش تصویری مفهومی یا حکایتی از گلستان را برگزیده، دانشآموزان علاقهمند به (تصویر خوانی) برای تصویر طراحی شده عنوان، جزئیات و پیام میآفریدند. مشتاقان عرصهی حکایت خوانی عنوانی برای حکایت گزینش میکنند.
گام 2: نگارش انشا یا داستان کوتاه، تصویر نویسی یا حکایتنویسی
گام 3: خوانش، ارائه و دفاع
گام 4: داوری حضوری
محور فرهنگ و هنر
هدف اصلی این محور، درک ایدههای هنری، فرآیندها و مهارتهای هنری، ابراز هنری و میراث فرهنگی، سواد فرهنگی و میان فرهنگی برای درک ارتباط فرهنگها، اقوام و ملیتها در سطح ملی و جهانی در دو عرصهی عملی (تولید آثار برپایهی الفبا و قواعد ترکیب) و نظری (درک اثر بر پایهی زیبا شناسی، تاریخ فرهنگ و هنر، تجزیه و تحلیل و نقد آثار فرهنگی و هنری) در قالب خلق اثر است. این محور دارای 2 زیر محور هنرهای نمایشی و عکاسی روایی است. در این محور دانشآموزان (آثار هنری) خود را با راهنمایی دبیر تخصصی هنر، در قالب هنرهای نمایشی به صورت گروهی بین (2 تا 5 نفر) یا در (عکاسی) روایی به صورت (انفرادی به ایفای نقش میپردازد.
محور دست سازه و سازوکارهای حرکتی
در این محور دانشآموزان تمام پایههای دورهی اول متوسطه، با الهام از محتوای درسی تمام دروس، به ویژه شایستگیها و مهارتهای موجود در برنامهی درسی کتاب کار و فناوری و مسائل مهم، دست سازهی خود را در قالب پروژهای خلاقانه با راهنمایی دبیر تخصصی به صورت گروه (2 نفره) و یا (انفرادی) تولید و ارائه مینمایند. اثر برگزیده به همراه دفتر کارنما با فیلم 10 دقیقهای مستند از فرآیند طراحی و تولید، به مرحلهی بعد ارسال میشود. در تمام مراحل اجرای جشنواره آثار دانشآموزان مطابق گامهای پیشبینی شده در دفتر کارنما و جدول ارزشیابی و طی مراحل زیر ارزیابی میشود:
1. طراحی و تولید دست سازه
2. تهیهی مستندات از فرآیند تولید اثر در قالب دفتر کارنما و فیلم 10 دقیقهای
3. ارزیابی غیرحضوری (بررسی کیفی مستندات دفتر کارنما و گزارش تصویری از فرآیند طراحی و تولید در قالب فیلم 10 دقیقهای مطابق با شاخصهای ذکر شده در شیوهنامه)
4. ارزیابی حضوری (ارائهی شفاهی و دفاع از اثر)
محور کسباتور
در این محور دانش آموزان بر اساس شرایط اقلیمی و جغرافیایی، ویژگیهای فرهنگی منطقه، توانایی و علایق خود، صنایع بومی و محلی، اقدام به طراحی ایده، تولید محصول یا ارائه خدمت و فروش نموده و با تشکیل غرفهی اختصاصی آثار خود را با راهنمایی دبیر کار و فناوری در قالب بازارهای کسب و کار دانش آموزی، بر اساس پودمان کسب و کار کتاب کار فناوری پایهی هفتم، مطابق گامهای زیر ارائه میدهند:
گام 1: ایدهیابی و ایده پردازی
گام 2: هدایت دانش آموزان به سمت اندیشیدن دربارهی مشکلات و چالشهای محیط پیرامون زندگی خود و شناخت نیاز مشتریان آنها در پیدا کردن ایدهی مناسب کمک میکند.
گام 3: طراحی مدل بوم کسب و کار
در این گام دانشآموزان مدل بوم کسب و کار خود را طراحی مینمایند.
گام 4: فروش محصول / ارائه خدمت از طریق برپایی غرفهی اختصاصی
گام 5: ارزیابی طرح تولیدی / خدماتی
محور برنامه نویسی
هدف محور برنامهنویسی جشنوارهی نوجوان خوارزمی، توانمندسازی دانشآموزان در زمینهی مهارتهای نرم مانند تفکر علمی و سیستماتیک، نیاز سنجی بازار استدلال و حل مسئله به شیوهی الگوریتمیک است و میکوشد از طریق طراحی مسیر یادگیری برای تجربه و تمرین، درک و استدلال استراتژیک، مدیریت پروژه و کار تیمی، زمینه را برای هدایت پروژههای برنامه نویسی دانشآموزان در بازارهای داخلی و بینالمللی صنعت نرمافزار فراهم کند. با توجه به نیازهای کشور در حوزهی اقتصاد دیجیتال و ظرفیتهای بلاکچین، تلاش میشود، ضمن فراهم کردن زمینهی یادگیری مهارتهای مورد نیاز، امکان تولید و ارتقای پروژههای نوآورانه برای دانشآموزان عزیز تا رسیدن به سطح استانداردهای بینالمللی فراهم شود. این محور دارای 3 زیر محور میباشد:
1- تولید بازیهای رایانهای.
2- تولید وبسایتهای تعاملی.
3- تولید برنامههای کاربردی برای پلتفرمهای.
محور مطالعات اجتماعی (مناظره علمی)
این محور به دنبال ایجاد فرصت برای دانش آموزان جهت تقویت مهارتهای تفکر منطقی و انتقادی، بردباری، برقراری ارتباط موثر با دیگران (کلامی و غیر کلامی) از طریق به چالش کشیدن خود و دیگران یا در خصوص مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و زیست محیطی در قالب یک مناظره علمی است. فکرورزی و آزاد اندیشی از مهمترین بسترهای تعمیق و بسط اندیشه انقلاب اسلامی است که در دو دهه گذشته همواره مورد تاکید و توصیهی رهبر حکیم انقلاب بوده است. در این محور دانش آموزان در قالب گروههای چهار نفره (دو نفر موافق و دو نفر مخالف) و با انتخاب یک موضوع واحد و مورد توافق سازماندهی و زیر نظر دبیر مطالعات اجتماعی مطابق گامهای زیر به فعالیت میپردازند:
گام اول: تشکیل گروههای چهار نفره مناظره.
گام دوم: توافق گروههای مناظره بر روی مسئله / موضوع و ارائهی آن به مدرسه.
گام سوم: طراحی و تولید محتوا.
گام چهارم: برگزاری جلسهی مناظره.
محور ریاضیات
این محور به دنبال توانمندسازی دانشآموزان در درس ریاضی با تمرکز بر مفاهیم کاربردها و جذابیتهای ریاضی است. در این محور دانش آموزان آثار خود را انتخاب و با راهنمایی دبیر ریاضی، به صورت فردی یا گروهی (دو نفره) مطابق گامهای زیر به فعالیت میپردازند:
مرحلهی مدرسهای:
گام اول: تشکیل انجمن علمی پژوهشی:
تشکیل انجمن علمی پژوهشی ریاضی در مدرسه.
فعالیت دانشآموزان در راستای آشنایی بیشتر با کاربردهای ریاضی در زندگی، انتخاب مفاهیم پرچالش کتابهای درس ریاضی دورهی اول و ایده پردازی در ارتباط با زیر محورهای ریاضی.
گام دوم: تولید و ارائه اثر:
- طراحی و تولید اثر به صورت انفرادی و یا گروهی (گروه های دو نفره).
- ارائه آثار و تولیدات در کلاس و تکمیل و اصلاح اثر با توجه به راهنمایی معلم ریاضی و دانشآموزان.
- ثبت نام و بارگذاری فایل مستندات.
محور فعالیتهای آزمایشگاهی
محور زبانهای خارجی
محور بازیهای مهارتی و توسعه فردی
نحوه شرکت در ایده نو
رویداد علمی ایده نو ویژه دانشآموزان دبیرستان صالحین، یک رویداد علمی جهت پرورش استعدادها و ایدههای نو دانشآموزان میباشد. راهنمای شرکت در هر محور بصورت PDF در در کانال بچههای صالحین در پیام رسان ایتا ارسال شده است. دانش دانشآموزان طبق محورهای انتخابی خود میبایست، طرح خود را طبق پروتکلهای تعیین شده از سوی مربی محور پیش ببرند و طرح و پروژه خود را به روش گفته شده ارسال نمایند.
کلیپ آموزش ارسال پروژه
کارگروه رویداد علمی دانشآموزی ایده نو