مجتمع آموزشی صالحین وابسته به موسسه فرهنگی شهید آیت الله مدرس با استعانت از آستان ربوبی عزّوجلّ شأنه و با عنایات حضرت ولی عصر ارواحنا فداه و با اذعان و اعتماد به فرزانگی و فرهیختگی مجموع مدیران فهیم و متعهّد مدارس، مفتخر است پس از هم اندیشی‌های گسترده‌ای که در نشست‌های متنوّع با فرهنگیان فرهیخته داشته است به تدوین «سند چشم انداز مجتمع آموزشی صالحین»، که از ارکان مهم رشد و پیشرفت محسوب می‌شود، مبادرت نماید. و ان شاء الله در آینده‌ای نزدیک با شیوه‌ی کارآمد تجربه‌های ناب مدیریت در «الگوی تربیت صالحین» را به جامعه‌ی فرهنگی، انعکاس و انتقال دهد.

آنچه در مجتمع آموزشی صالحین به گفته مخاطبین این مجموعه بارز است نگاه واحد به دو واژۀ از هم جدای آموزش و پرورش است. در این مجتمع با بکارگیری دبیران متعهد و متخصص و دمیدن روح تربیت متعالی در همه برنامه‌ها سعی در ایجاد یگانگی در فرآیند آموزش و پروررش گردیده است. از نکات بارز دیگر توجه به تفاوتهای فردی است که برای مجموعه های فرآیند مدار توجه به این امر کار بسیار سختی است که خوشبختانه بدون هیچ خدشه ای در فرآیندها محقق گردیده است.

  1. تربیت نیروهای متعهد و کارآمد.
  2. ارتقاء سطح فرهنگ عمومی با تاکید بر فرهنگ اسلامی.
  3. آماده کردن زمینه‌های علمی و تربیتی لازم در دانش آموزان جهت ادامه تحصیل در مرکز آموزش عالی.
  4. پرورش دانش آموزان پایبند به اخلاق و خداجو، توانمند در مهارت‌های زندگی، مسئولیت پذیر، خلاق، با مهارت یادگیری مستمر و اثربخشی مثبت در خلق ایران ۱۴۰۴
  5. ایجاد انگیزه متعالی تحصیلی در دانش‌آموزان.
  6. فراهم سازی زمینه‌ی پیشرفت تعلیم و تربیت بر مبنای اصول و ارزش‌های دینی، ملّی و بومی با پرورش همه جانبه‌ی دانش آموزان.
  7. شناسایی و زمینه سازی بروز و ظهور استعدادها و توانایی‌های دانش¬آموزان به عنوان سرمایه‌های اجتماعی در چارچوب اهداف آموزش و پرورش و تفاوت های فردی.
  8. حمایت از دانش آموزان مستعد ولی مستضعف.
  1. پیشرو در تربیت شهروندان شایسته عصر ظهور با گفتمان عدالت محوری و استکبارستیزی.
  2. جریان ساز در نظام آموزش و پرورش با معیار قرار دادن نظام آموزشی اندیشه مدار و خردورز و نظام پرورشی مصون ساز و مبتنی بر تربیت حماسی با تقویت هویت دینی و ملی.
  3. برخوردار از اتاق فکر هوشمند و نوآور و بهره‌مند از خرد جمعی به منظور پشتیبانیِ کارشناسی برنامه‌ها و تأمین نیازهای فکری و محتوایی مجتمع.
  4. مجهز به جدیدترین ابزارهای آموزشی و تربیتی.
  5. تأمین کننده محیطی امن، سالم، شاد، بانشاط و دوست داشتنی، برخوردار از حس جمعی و تسهیل کننده یادگیری و سرشار از ارزش‌های اسلامی.
  6. برخوردار از استقلال مالی و اداری و دارای ظرفیت تصمیم سازی.
  7. دارای مربیان و معلمان فکور، امین، خلاق، غمخوار و برخوردار از سعه‌صدر، معتقد به نظام اسلامی همراه با توان علمی بالا.
  8. جایگاهی برای دانش آموزان مستضعف و دارای استعداد و توانایی بالا.
  9. خود اتکا و پاسخ گو به نیازهای آحاد متربیان.
  1. رشد و تعالی انسان در سایه ی اعتلا و تعمیق معرفت و بصیرت دینی بر پایه قرآن و مکتب اهل بیت علیهم السلام است.
  2. حفظ و گسترش فرهنگ و ارزش‌های والای نظام اسلامی و جمهوری اسلامی ایران در اندیشه و عمل جزء ارزش‌های یک مدرسه مطلوب به حساب می آید.
  3. مدارس مطلوب حاصل مدیریت مطلوب است. مدیران این مدارس رهبرانی هستند که با شور و شوق عمل می‌کنند و باعث تقویت و انتقال ارزش‌های اصلی از طریق گفتار و کردار می‌شوند.
  4. کیفیت آموزشی و تعالی عملکرد منوط به پرورش خلاقیت‌ها، توسعه توانایی حل مسئله، کمک به خود ارزیابی دانش آموزان و فعال شدن آنان در یادگیری است.
  5. یادگیری فرآیندی مستمر و بی پایان است. بدین منظور فرهنگ یادگیری باید پیوسته باشد. میل به بهبود مستمر نیز باید درونی شود و به صورت یک واکنش خودکار مثل پلک زدن درآید.
  6. محیط آموزشی سالم، شفاف و امن باعث می‌شود افراد با دید مثبت به پدیده‌ها نگاه کنند. ارتباط مثبت معلمین و دانش آموزان امری ضروری در آموزش است.
  7. ارج نهادن به هیئت علمی، کارکنان، دانش آموزان و اولیا و مشارکت آنان بر مبنای صداقت و هدف‌های مشترک، در قلب فرهنگ موسسه قرار دارد.
  8. مدرسه مسئول رشد شخصیت، اخلاقیات و رفتار دانش آموزان است و خود به مثابه یک الگو در احساس مسئولیت شهروندی و رعایت اصول اخلاقی عمل می‌کند.
  9. پاسخ دهی به موقع و انعطاف پذیری به نیازهای کلیه ذینفعان لازمه دست‌یابی به تعالی عملکرد است.
  10. مدرسه با نگاه به آینده هدف‌های قابل سنجش را تعیین می‌کند. این رویکرد مستلزم داشتن توانایی‌های جدید برای دانش آموزان، هیئت علمی و کارکنان است.
  11. برای دست‌یابی به تعالی عملکرد، ساختار سازمانی موسسه به گونه‌ای است که نوآوری، جزیی از فرهنگ و کار روزانه آن است.
  12. ارایه بازخورد اصولی و به موقع در مورد عملکرد ذینفعان یکی از مؤثرترین عوامل بهبود عملکرد است.
  13. تصمیم گیری موثر بر مبنای اطلاعات به هنگام و مربوط موجب تعالی عملکرد می‌شود. این اطلاعات از ارزیابی مستمر عملکرد سیستم و تحلیل آن به دست می‌آید.
  14. داشتن نگرش سیستمی و هماهنگی برای دست‌یابی به عملکرد بهتر، مهم و الزامی است. این هماهنگی به معنای برقراری ارتباط بین راهبردهای اصلی و تنظیم منابع جهت بهبود عملکرد کلی و رضایت کلیه ذینفعان است.
  1. توسعه فرهنگ و سواد قرآنی با تأکید بر انس با قرآن کریم.
  2. فراهم سازی بسترهای توسعه منابع انسانی به ویژه معلمان (آموزش، نگه داشت و ارتقاء نیروهای انسانی با تأکید بر افزایش عوامل انگیزشی.)
  3. ایجاد زمینه‌های لازم جهت بهره‌گیری از فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در خانه و مدرسه و ورود فناوری‌های نوین IT به مدرسه با اولویت تجهیز کلاس‌ها به فناوری IT
  4. کیفیت بخشی به آموزش با تأکید بر یادگیرندگان، محیط و فضا، محتوای آموزشی، فرایندهای یاددهی یادگیری و ارزشیابی.
  5. بهره‌مندی از تمام ظرفیت‌ها بر اساس مبانی اسلامی و علمی.
  6. توسعه‌ی کمی و کیفی فعالیت‌های تربیت بدنی.
  7. توسعه‌ی کمی و کیفی فعالیت‌های مشاوره‌ای.
  8. تأکید بر تفکر پژوهشی جهت پرورش روحیه‌ی پرسشگری، تفکر خلاق و ایده پروری.
  9. ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی و تجهیز کتابخانه‌های کلاسی.
  10. طراحی، توسعه و تقویت فعالیت‌های هنری.
  11. توسعه و تقویت اردوهای دانش‌آموزی.
  12. اجرای طرح نماز.
  13. آموزش آداب و مهارت‌های زندگی اسلامی.
  14. آموزش خانواده و توجه ویژه به خانواده به عنوان نخستین پایگاه در نظام تعلیم و تربیت اسلامی.
4+